Aften

Sommige mensen worden regelmatig geplaagd door pijnlijke zweertjes in de mond. Deze zweertjes worden aften genoemd en komen zowel bij jongeren als bij volwassenen voor. 

Wat zijn aften?

Aften zijn blaasjes of zweertjes in de mond met een doorsnede van drie tot vier millimeter. Het zijn grijswitte of dikke gele plekjes met een rode ontstoken rand. Aften verschijnen aan de binnenkant van de lippen, wangen of onder de tong. Ze bezorgen een stekende pijn tijdens het eten van zuur of heet voedsel. Sommige mensen voelen een afte van te voren aankomen. Ze herkennen het pijnlijke gevoel wat erbij hoort. Soms ziet ook het mondslijmvlies rood.

Praktijk sfeerbeeld

Mogelijke oorzaken aften

De exacte oorzaak van het ontstaan van aften is niet helemaal duidelijk. Het is wel bekend dat aften geen blijvende gezondheidsschade aanrichten. Ook zijn er een aantal mogelijke oorzaken aan te wijzen:

  • Per ongeluk op de wang bijten tijdens het kauwen
  • Hard poetsen
  • Een niet goed passend gebit of scherpe tanden die tegen de wang aankomen
  • Slechte mondhygiëne
  • Een besmetting met een virus of bacterie
  • Aandoeningen waardoor de mond gevoeliger wordt voor infecties
  • Reactie op bepaalde medicijnen 

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Samenwerkende Tandartsen Tilburg - Zuid? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 013-2225000.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Gesloten
maandag08:15 - 17:00
dinsdag08:15 - 20:00
woensdag08:15 - 17:00
donderdag08:15 - 17:00
vrijdag08:15 - 17:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Doctor Paul Janssenweg 143
Tilburg 5026RH
Route

Patiëntervaringen

2462 reviews · ⭐ 8.6 gemiddeld

Wachttijd te lang

Allereerst het parkeren is een punt van aandacht, en de afgesproken tijd werd bij lange niet gehaald

fijne tandarts

Heb al jaren de Spaanse mevrouw als tandarts, en Carla als haar assistente. Ben een beetje bang van de tandarts, maar in beiden heb ik vertrouwen dat het uiteindelijk goed komt, ze zijn rustig en de tandarts is zorgvuldig en legt goed uit hoe het met mijn tanden gaat en wat ze doet.

Persoonlijke en efficiënte controle

Prettig om bij de tandarts te komen waar ik eerder ook ben geweest. Met een vriendelijke lach ontvangen en efficiënt geholpen. Duidelijk in haar aanpak en met tips, voor een tandartsbezoek een goede ervaring!

Alles ging prima

Behandeling ging goed, d persoon die mij heeft geholpen had geduld en deed het perfect

Al jaren dezelfde mondhygiëniste.

Werkt goed en adviseert. Zeer sympathiek en straalt rust uit.

Goed, vriendelijk en vakkundig geholpen.

Goed, vriendelijk en vakkundig geholpen en ze nemen de tijd voor je.

Goed

Bang maar gerustgesteld

nvt

nvt

Rustige uitleg en stelde mij op mijn gemak

Rustige uitleg en hij stelde mij op mijn gemak

prima.

Mijn tandarts Simone denkt goed mee en is ook pragmatisch. geen onnodige handelingen. Dat vind ik heel fijn

Goed behandeld en prima uitleg

Mondhygiënist was kundig en dacht goed mee

Oke

Netjes en goed!

behandeling goed uitgevoerd weinig napijn.

tandarts mag wel duidelijkere antwoorden geven als ik iets vraag mbt de nabehandeling.

Goed

Victoria is erg begripvol en probeert problemen op te lossen met veel geduld!

Ze zijn vriendelijk en je word goed behandeld

De wachttijd is prima jammer dat we de tandarts simone en mondhygiëniste niet meer op 1dag kunnen maken, je bent daar vertrouwd mee maar werken nietmeer op de zelfde dag dat vindt ik jammer.

Fijn geholpen

Vriendelijk ontvangen. Nette uitleg en keurige reparatie v mijn kies waarvan de vulling afgebroken was

Prima geholpen!

Uitstekende en deskundige service!

Sociaal behandeld

Goed en Sociaal behandeld, sorry ik ben slecht in namen, maar zeer goede tandarts

Goede snelle service

Prima service, snel geholpen met duidelijke afspraken

Afspraken met mijn tandarts had prima nagekomen..

Dr heeft mihn goed behandeld.

prettig contact

punctueel en correcte behandeling

Uitstekende zorg en échte aandacht voor de patiënt

Ik heb een zeer prettige behandeling gehad bij mondhygiëniste Samira. Zij werkt uiterst nauwkeurig en maakt echt het verschil door haar professionele en zorgvuldige aanpak. Ook mijn tweede afspraak bij tandarts Victoria, samen met assistente Rianne, verliep uitstekend. Beiden zijn zeer deskundig, professioneel en stellen je direct op je gemak. Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van de zorg en de vriendelijke begeleiding. Zeker een praktijk die ik van harte aanbeveel.

Mooie tip wat nog werkt ook.

Eenmaal gevoelig tandvlees, ook gevoelig voor een ragger of flos. Implantaten hierdoor lastig te behandelen met poetsen. Op aanraden mondhygiëniste een waterpik aangeschaft. Echter werkt dit veel beter, er komt zelfs na normaal poetsen wat meer restanten vrij. Mijn tandvlees bloed niet meer nu ik het apparaat traploos in kan stellen. Hierdoor is de straal niet te hard. Vorige waterpik maar dan B merk snijd enorm in mijn tandvlees met gevolg van bloeding. Ik ga hier tijd mee door. Dank voor de tip.

Ben uitstekend geholpen, de wijze waarop vond ik minder

De tandarts had kritiek op het feit dat mijn wang heel gespannen was. Hij had die zelf verdoofd!! De wijze van bejegening vond ik minder. Assistente was perfect.

zeer deskundig en empathisch behandeld

zie bovenstaand